sista inlägget

Nu har jag snart varit hemma i Sverige i en vecka och tänkte försöka sammafatta min resa. När jag tänker tillbaka på den känns det så sjukt att jag var där i en hel månad. Det känns inte alls som så länge och jag minns tiden innan resan som det var igår typ. Min största förhoppning med att åka till Asien var att få uppleva en himla massa nya saker och att få många minnen för livet, vilket jag självklart har fått. Det bästa med resan måste ha varit de utflykter vi gjorde på Langkawi, särskilt Island Hoppingen.

Om jag ska nämna något som hade kunnat göras annorlunda tyckte jag tyvärr att det blev lite för lite backpacking och äventyr och lite för mycket chartersemester. Lite för många dagar där vi bara låg på stranden för att sen gå ut och äta. Visst är det skönt med några såna dagar, men jag hade velat resa runt mer och inte stanna särskilt länge på varje ställe. Att istället leva lite mer intensivt och uppleva varje ställe lite mer, men när det är tre olika viljor är det ju svårt att få precis som man vill och jag tyckte ändå vi lyckades kompromissa bra!

Sen är nog ett tips till er som tänker göra en sån här resa att ha en resplan innan ni åker iväg. Det behöver inte vara något som ni följer punktligt, men så att ni ändå har en aning om hur ni ska åka, vilka ställen ni ska besöka och ungefär hur länge ni ska stanna på varje ställe. Ibland hade vi typ ingen aning om vart vi skulle åka och då hade det nog blivit lite lättare om man hade planerat det innan. Men självklart är det roligt att vara spontan också, så därför tycker jag som sagt inte att man måste följa sin resplan helt exakt.

Men trots detta hade jag en av de bästa månaderna i mitt liv och jag fick se och uppleva så mycket nytt. Nu har jag ju dessutom besökt två världsdelar, bara fyra kvar.

Hejdå Asien

Nu är min resa slut och jag är på väg hem. Det känns väl sådär, men det ska såklart bli skönt att komma hem också (iaf de första dagarna typ). Kom dock på, när jag satt i taxin på väg till flygplatsen, att jag glömde min mobilladdare på hotellet, men det löser sig.

Jag orkade inte blogga igår för jag var så himla trött på kvällen, så jag får berätta om gårdagen nu istället! Den började med att vi tog taxi till ett område med olika museum och sevärdheter osv, men självklart var allt vi ville se stängt på måndagar, så vi fick gå en liten runda i Lake Gardens, en jättefin park. Dock var det väldigt varmt, så vi orkade inte gå där så länge, utan istället hoppade vi in i en kall taxi och åkte än en gång till centrum och alla köpcenterna. Denna gången köpte jag en svart klänning och så köpte vi biopopcorn men ingen biobiljett. Lite senare på kvällen gick vi till Hard Rock Café där jag åt världens godaste hamburgare och där servitörerna gav oss sina nummer och ville att vi skulle träffa dom när dom hade slutat, haha.

Nu är jag på Kuala Lumpus flygplats och ska försöka fatta var jag ska checka in. Detta blir nog mitt näst sista inlägg här. Jag tänkte göra en liten sammanfattning av resan när jag kommer hem!

2013-02-24

Min näst sista dag i Kuala Lumpur och Asien överhuvudtaget spenderade jag i China Town och på ett enormt köpcentrum i en annan del av staden. Här i China Town gick vi på den stora marknadsgatan som är full av kläder, väskor, klockor, parfymer osv och sen gick vi vidare till Central Market som är ett litet köpcentrum. Där inne fanns mest asiatiska grejer och jag hittade inget (men där fanns fina smycken).

Efter det tog vi taxi till det andra stället (vi fattar som sagt inte kollektivtrafiken) där vi spenderade många timmar, men trots det hittade jag knappt något där heller. Jag har blivit så himla kräsen och dålig på att shoppa! Ett halsband och en blus från Forever 21 fick iaf följa med hem tillsist. När vi var färdigshoppade åt vi och sen gick vi och såg Die Hard på bio i köpcentret. Där fanns hela 17 stora biosalongen (i ett litet hörn av byggnaden), så ni kan ju föreställa er hur stort det var. Filmen var ganska dålig, men jag brukar ju inte tycka om filmer som handlar om ett någon har "a file" och sen springer alla runt och skjuter varandra, så det var väl därför jag inte tyckte om den. Taxiresan tillbaka till hotellet sen var för övrigt det roligaste idag! Nu ska vi sova och göra oss redo för min sista dag här (så sorgligt).

Kuala Lumpur

Idag vaknade vi utan alarm för första gången på länge, men självklart vaknade jag tidigt ändå och fick ligga vaken ett tag innan Josse och Emme vaknade. När alla väl var vakna och klara gick vi till Donken för lite lyx-brunch. Sen skulle vi försöka ta oss till området KLCC, men vi upptäckte snabbt att kollektivtrafiken inte är lika enkel här som i Singapore. Trots det hittade vi till slut rätt och lyckades ta tåg/tunnelbana dit.

Det första vi gjorde där var att utforska det stora shoppingcentret Suria KLCC. Där fanns främst designerbutiker som Armani, Rolex, Chanel, Mullbarry osv, men även några som var lite mer i vår prisklass. Dock hittade ingen av oss något där, så vi gick ut för att kolla på världens högsta tvillingtorn, Pentronas Twin Towers och hänga lite i parken KLCC Park istället. Tornen var fina, men de är ännu finare när det är mörkt ute. Därifrån fortsatte vi mot Kuala Lumpurs Golden Triangle. Det är ett område med mycket butiker, restauranger och barer som var fint utsmyckat med lampor i alla möjliga färger och former. Där hittade jag en stickad tröja (på hm......) och så åt vi god mat på ett mysigt ställe.

Vi orkade inte ta tunnelbanan hem, så istället tog vi taxi, men det kan det ju vara värt eftersom det kostade 10 kronor var.

2013-02-22

Nu är vi framme i Kuala Lumpur efter en lång båt- och bussresa via Kuala Kedah. Att resa från Langkawi gick mycket lättare och snabbare än att resa dit. Inte alls lika mycket och folk och definitivt inte lika mycket kaos. Detta än ju andra gången vi är här, men denna gången ska vi stanna mer än en natt. Vi ska stanna här fyra nätter innan jag åker tillbaka till kalla och tråkiga Sverige.

När vi kom hit hittade vi ett fint hotell i Chinatown där vi dessutom har free wifi, woho. På vägen hit från busscentralen gick vi genom en stor marknad och mitt shoppingsug blev enormt. Kan inte vänta tills jag för börja shoppa på riktigt (förhoppningsvis imorgon).

Vi orkade inte gå ut och äta idag, så vi köpte hem mat från Subway som ligger precis bredvid hotellet.

Feb. 21, 2013

Idag var som sagt sista dagen på Langkawi och Cenang Beach. Den har spenderats på stranden i stekande sol, som vanligt, hehe. Nu ikväll tog jag dessutom en massage för första gången. Jag tog en för nacke och rygg och det var niiiice! Kände dock att jag hade vissa sjukt ömma ställen som gjorde ont. Nu ska jag köpa lite oreos och sen ska vi ha krängarkväll (känner att vi har det liiiite för ofta). Imorgon åker vi till Kuala Lumpur!

2013-02-20

I morse åt vi frukost på vårt vanliga ställe (kommer inte klara mig utan pannkakor sen) och sen tog vi taxi till Seven Wells Waterfall/Telaga Tujuh-fallet. Det är sju små vattenfall som man kan bada i, vilket vi gjorde. Det var ganska underbart, men vägen upp dit var inte riktigt lika underbar.

Egentligen skulle vi åkt världens brantaste linbana upp till ett berg 706 meter över havet efter det, men det var tyvärr stängt på onsdagar, så istället åkte vi till en Krokodilfarm som vi hade läst lite om. Där fanns massa olika sorters krokodiler i olika åldrar, färger, former och storlekar. Det var coolt och det bästa var när dom fick mat. Nu ska vi äta god pizza med salami och fetaost på Red Tomato och imorgon är sista heldagen här på Langkawi.

2013-02-19

Nu ikväll tog vi taxi till kuah, en annan ort här på ön, där vi åt mat och gick lite i något slags köpcentrum. Sen var empish (hon har fått ett nytt smeknamn) cool och myste lite.

island hopping

Vi ångrade oss och lämnade inte Cenang idag, utan vi ska istället stanna här ända till på fredag, då vi ska ta oss till slutdestinationen av min resa, Kuala Lumpur.

Idag var jag trött på att hänga på stranden, så vi gav oss ut på Island Hopping. Det innebär att man åker motorbåt mellan tre olika öar under några timmar. På den första ön såg vi en massa apor och så badade jag i "Lake of the Pregnant Maiden", en känd sjö. Den andra ön gick vi inte av på, utan vi satt kvar i båten och såg när örnar blev matade. Den tredje och sista ön var en riktigt paradisö med turkost vatten och vita stränder. Jag har tyvärr glömt vad den heter, men ska ta reda på det! Dagen avslutades med god mat på en restaurang vid havet.

sista cenang-dagen

Sista dagen på Cenang Beach idag, för imorgon beger vi oss till en annan del av ön. Jag och solen är som vanligt inte bästisar och igår brände jag mig typ överallt. Jag har varit så himla noga med solkrämen hela tiden, men igår slarvade jag LITE, så jag får väl skylla mig själv. Därför kände jag inte för en heldag på stranden (under min sarong, såklart) idag och är på väg tillbaka till hotellrummet nu.

Igår kväll hittade vi till ett mysigt ställe, "Yellow", där vi tog varsin drink och hade det bra.

alla hjärtans dag

Sitter just nu på en mysig koreansk restaurang med bra musik. Jag åt jättegod pasta med kycklingsås och så fick vi gratis glass till efterrätt. Idag har vi hängt på stranden som vanligt och så har vi skrattat åt alla-hjärtans-dag-inlägg på Facebook.

langkawi

Just nu gör vi ungefär ingenting om dagarna. Vi ligger på stranden, äter mat och äter godis på rummet typ, så det är inte supermycket att blogga om. Igår kväll tog vi iaf en drink på en mysig restaurang vid havet!

Idag åt jag pannkaka till frukost och världens godaste carbonara <33 älskar mat.

solnedgång på cenang beach

2013-02-11

Nu är vi äntligen framme på underbara Langkawi! I morse tog vi färjan hit och det var kaos. För det första var det sjukt mycket folk som skulle med, det var varmt och trångt och bara att ta sig på färjan tog en timme. Själva resan tog också en timme och när vi kom fram var det också kaos-mycket folk, men tillsist fick vi tag på en taxi som vi tog till AB Motel där vi ska bo i en vecka. Här är lagom fint, lagom billigt och det ligger precis vid stranden. När vi kom fram gick vi och åt och sen hängde vi på den fina stranden ett tag.

Nu ikväll har vi lämnat in alla äckliga kläder på tvätt och ätit på en mysig restaurang vid havet.

2012-02-10

Min morgon igår (9/2) började bra med hotellfrukost, men sen var vi tvungna att checka ut från vårt fina men dyra hotell. Vi fick vänta jättelänge på taxi med tillsist kom den och vi åkte tillbaka till Johor Bahru och en stor busscentral. Därifrån ville vi ta bussen till Kuala Lumpur, men tydligen var alla biljetter slutsålda... Till slut hittade vi några biljetter som vi köpte för 300 kronor var när dom egentligen brukar kosta runt 60. Inte världens bästa deal kanske, men vi behövde ju ta oss därifrån. Bussresan, som vi trodde skulle ta fyra timmar tog istället sex, så direkt när vi kom dit letade vi reda på ett hotell där vi spenderade natten.

Idag (10/2) vaknade vi tidigare än på väldigt länge. Vi åt frukost och sen gick vi till busscentralen i Kuala Lumpur. Där köpte vi ganska mycket billigare biljetter till Kuala Perlis som ligger högt upp i landet. Denna gången fick vi biljetter för 100 kronor för en resa i 8 timmar. Nu är vi där och imorgon ska vi ta färjan över till Langkawi. När vi kom hit hade sista färjan redan gått, så vi fick leta reda på ett hotell. Vi hittade ett som kanske inte var världens fräschaste, men det får gå för en natt.